مزایا و معایب لوله های پلی اتیلنی

خواص عمومی و مهندسی لوله های پلاستیکی به دلیل وجود استانداردها قابل کنترل است و از طرفی در بسیاری از کاربری ها به دلیل وجود همپوشانی خواص در بین پلاستیک های مختلف، چند انتخاب می تواند وجود داشته باشد. لذا می بایستی با شناخت کامل موقعیت کاربری و تسلط بر خواص مختلف انواع لوله های پلاستیکی بهترین گزینه را انتخاب نمود.

مزایا و معایب لوله های پلی اتیلنی

در حالت کلی برای عموم لوله های پلاستیکی می توان مزایای زیر را در نظر گرفت:

- مقاومت در برابر خوردگی: لوله های پلاستیکی در برابر اکثر مواد شیمیایی موجود در فاضلاب های خانگی دچار خوردگی نمی شود و همچنین به دلیل سطح صاف حداقل مقاومت را در برابر عبور و انتقال فاضلاب ها و سایر سیال ها دارند. این لوله ها هرگز دچار زنگ زدگی نمی شوند و خوردگی پیدا نمی کنند. 

- سبکی و آسانی حمل و نقل: علاوه بر سهل بودن و کاهش هزینه های حمل و نقل، در مورد لوله های پلاستیکی عملیات برش، اتصال و نصب نیز بسیار ساده تر از دیگر انواع لوله مانند لوله های فلزی انجام می شود. 

- انعطافپذیری و چقرمگی: بخصوص در کاربردهای زیر زمینی انعطافپذیری لوله های پلاستیکی منجر به کمتر شدن تعداد اتصالات می شود و به راحتی مسیرهای انحنا دار لوله کشی می شوند.
 
- روش های متنوع اتصال: در حالت کلی لوله های پلاستیکی قابلیت رزوه، اتصال با فلنج، جوش گرمایی، چسبانیدن، اتصالات فشاری و ... دارند و تنوع وسیعی را در ایجاد اتصال برای شرایط مختلف ایجاد می کنند. 
 
- خواص هیدرولیکی عالی: لوله های پلاستیکی در گروه لوله های با سطح صاف قرار می گیرند و همین امر باعث می شود کمترین انرژی را برای انتقال سیالات مختلف احتیاج داشته باشند.

- طول عمر و هزینه کم نسبت به طول عمر: لوله های پلاستیکی در بیشتر موارد بیش از 25 سال است که استفاده شده اند و هنوز هم پایان عمر آن ها نرسیده است و از طرفی به دلیل هزینه های خرید، نصب و نگهداری کمتر نسبت به سایر لوله های رایج هزینه کمی را در طول بازه مورد استفاده لازم دارند.
 
- وجود استاندارد ها و علائم نشانه گذاری
 

برای دریافت متن کامل این مطلب اینجا کلیک کنید