مقدمه ای بر پلیمرها

بسپار یا پلیمر ماده‌ای شامل مولکول‌های بزرگی است که از به هم پیوستن واحدهای کوچک تکرار شونده که تکپار یا مونومر نامیده می‌شود، ساخته شده است.

مقدمه ای بر پلیمرها

پلیمرها
بسپار یا پلیمر ماده‌ای شامل مولکول‌های بزرگی است که از به هم پیوستن واحدهای کوچک تکرار شونده که تکپار یا مونومر نامیده می‌شود، ساخته شده است. مونومرهای طی واکنشی به نام پلیمریزاسیون به پلیمر اصلی تبدیل می شوند.

بسپارها به دو دسته بسپارهای طبیعی و بسپارهای مصنوعی تقسیم می‌شوند. البته بسپارها را به روش های مختلف دیگری نیز دسته بندی نیز می‌کنند. دسته بندی زیر بر اساس ساختار بسپار انجام شده است.
بسپارها از نظر اثر پذیری در برابر حرارت به دو دسته گرمانرم‌ها ( ترموپلاستیک) و گرماسختها ( ترموست) تقسیم می‌شوند. گرمانرم ها، پلیمرهایی هستند که در اثر گرم کردن ذوب می‌شوند در حالی که گرماسخت ها، بسپارهایی هستند که در اثر گرما ذوب نمی‌شوند بلکه در دماهای بسیار بالا به صورت برگشت ناپذیری تجزیه می‌شوند.
پلیمرها طیف وسیعی از ساختارها از جمله پلیمرهای طبیعی مثل پروتئین ها و DNA تا انواع سنتزی از منابع بیولوژیکی و نفتی را شامل می شوند. از جمله پلیمرهای ترموپلاست پرکاربردتر حاصله از نفت می توان به خانواده پلی الفین ها ( شامل پلی اتیلن، پلی پروپیلن و ...)، پلی استایرن، پلی اتیلن ترفتالیت، پلی آمید، پلی وینیل کلراید و ... و در مورد خانواده ترموست ها لاستیک طبیعی، لاستیک استایرن بوتادی ان، رزین های پلی استر و ... را پس از انجام واکنش پخت نام برد.
امروزه پلیمر ها کاربردهای فراوانی در صنایع گوناگون مانند حمل و نقل، کالاهای خانگی و صنعتی، تاسیسات، بسته بندی و پوشاک، پزشکی و سلامت، عمران و معماری، الکترونیک و ... پیدا کرده اند. به صورتی که در سال 2014 بالغ بر 311 میلیون تن پلاستیک در سرتاسر دنیا مصرف شد. سهم ایران از این تولید کمتر از 3 درصد است. 

معایب و مزایای پلی اتیلن ها به طور کلی:

مزایا:
۱) قیمت پایین
۲) خواص الكتریكی مطلوب
۳) مقاومت شیمیایی بالا
۴) شفافیت مناسب در فیلم های نازك
۵) بدون بوی زننده و سمیت
۶) نفوذ ناپذیری خوب در برابر آب در هنگام استفاده در بسته بندی و در كاربردهای كشاورزی و ساختمانی

معایب:
۱) مورد اکسیداسیون قرار می گیرد
۲) در حالت توده، کدر می شود
۳) ظاهر شبیه به پارافین دارد
۴) مقاومت كم در مقابل خراشیدن
 

برای دریافت متن کامل این مطلب اینجا کلیک کنید