لوله های پلی اتیلنی دو جداره

جهت مصارف مختلف از قبيل انتقال فاضلاب، زهکشی، فاضلاب‌هاي صنعتي و خانگي و به طور کلی جریان سیالات بدون فشار از لوله های دو جداره پلی اتیلنی استفاده می شود. تولید آسان، سبکی وزن، هزینه تمام شده پایین، عدم نشت و ... مهمترین دلایل استفاده از این لوله ها است

 لوله های پلی اتیلنی دو جداره

معرفی لوله های دو جداره پلی اتیلن و روش تولید آن ها

مقدمه

از آنجایی که لوله های با جداره ساختمند (دو جداره) با سه روش مختلف تولید می گردند، بنابراین معیارها و روش های ارزیابی آنها نیز به صورت جداگانه ای می باشد. لذا ابتدا روش های مختلف تولید این گونه لوله ها تشریح می گردد. قابل توجه است که نمی توان در ابتدا یک تکنولوژی را نسبت به دیگری برتر دانست. آنچه باعث ارزش آوری و امتیازگیری یک تکنولوژی تولید می گردد، رعایت تمامی الزامات تولید و استانداردهای مربوطه می باشد. 
به طورکلی روش های تولید لوله های دوجداره به سه دسته کلی زیر تقسیم می شود:

1- تکنولوژی کاروگیت (Corrugate Technology)
2- تکنولوژی اسپیرال (Spiral Technology)
3- تکنولوژی تیوب هسته داخلی (Core tube Technology)

تاکید می گردد که مقایسه فقط بین خطوط با تکنولوژی همسان امکان پذیر است. در این مرحله نمی توان دو خط  تولید با دو تکنولوژی مختلف را با هم مقایسه نمود. 

 تکنولوژی لوله های کاروگیت (Corrugate Technology) 
شکل زیر چیدمان یک خط کاروگیت را بصورت شماتیک نشان می دهد. همه معیارهایی که راجع به بالادست تکنولوژی تولید لوله ها تک جداره وجود دارد در اینجا نیز صادق است. بنابراین شرح جزئیات پایین دست (از دای به بعد) خط تولید ارائه می گردد. 

مراحل تولید لوله کاروگیت عبارتند از:

1- فرمولاسیون  و تهیه مواد اولیه
2- اکستروژن، شکل دهی به صورت لوله
3- شکل دهی دیواره
4- خنک کاری و کالیبراسیون
5- اندازه گیری و برش
 

برای دریافت متن کامل مطلب اینجا کلیک کنید