مواد پلی اتیلن مورد استفاده در تولید انواع مختلف لوله

انواع مختلف مواد پلی اتیلن با دانسیته بالا : PE63: این مواد دارای خواص مکانیکی پایین و دانسیته کم هستند به همین دلیل لوله¬هایی که با این مواد تولید می¬شوند دارای ضخامت بالایی هستند که این امر موجب مصرف بیشتر مواد شده و توجیه اقتصادی ندارد. از طرفی حداقل استحکام لازم این مواد در دمای 20 درجه سانتیگراد و در طول 50 سال پایین است (MRS=6.3 مگاپاسکال). اخیرا استفاده از مواد PE63 در ساخت لوله¬های پلی اتیلنی منسوخ شده¬است. با این وجود در برخی مکان¬ها از این مواد برای ساخت لوله¬های فاضلابی استفاده می¬ش

مواد پلی اتیلن مورد استفاده در تولید انواع مختلف لوله

پلی الفین­ها به ویژه پلی اتیلن مزایای فراوانی نسبت به مواد سنتی از قبیل فلزات در صنعت تولید لوله دارند، از این مزایا می­توان به وزن کمتر، مقاومت دربرابر خوردگی، مقاومت دربرابر اسیدها و بازها، محدوه دمای کاربری مناسب، مقاومت دربرابر اشعه ماورابنفش خورشید در حضور دوده و خواص مکانیکی وحرارتی مناسب اشاره کرد[1]. بر اساس نوع کاربری، لوله­های پلی اتیلن را می­توان بصورت زیر طبقه بندی نمود:

  1. لوله­های آبرسانی
  2. لوله­های آبیاری جانبی
  3. لوله­های گازرسانی
  4. لوله­های فاضلابی
  5. لوله­های محافظ کابل برق
  6. لوله­های کاروگیت

تفاوت اصلی مواد مختلف پلی اتیلنی از وجود شاخه­های جانبی نشات می­گیرد که طبیعت کلی ماده را تغییر می­دهند. بر این اساس در کاربری­های متفاوت، از گریدهای مختلف مواد استفاده می­گردد. طبقه بندی مواد پلی اتیلنی بر اساس ساختار عبارتند از [2]:

برای دریافت متن کامل مطلب اینجا کلیک کنید